نظریه یین و یانگ

 Yin & Yang

نظریه یین ویانگ یک برداشت اعتقادی است . به عبارت ساده تر دو صفتی هستند که تغییرات سیکلهای زندگی را مد نظر دارند : تغیراتی که میتوانند در هر زمینه ای باشند . یین ویانگ همچنین معرف یک نوع روش فکری است که دو قطب هر چیز یا هر وضعتی را در نظر میگیرد.

یانگ در حقیقت آن قسمت از دامنه یک تپه را نشان میدهد که درمعرض نور آفتاب قراردارد و روشن است و معرف این خصوصیات می باشد : حرارت - فعالیت – روشنایی . علائم مشخصه ظهور فزیکی یانگ به قرار زیر میباشد :

(1) تب هر گونه احساس درد در بدن .

(2) کار زیاد و پر کاری بدن .

(3) هر نوع ورم و درد نسوج و بافتها و اعصاب .

تئوری یین و یانگ را میتوان به صورت یک تصویر کوچک نشان داد که معارف تبادل تاثیر گذاری میان یین ویانگ است . یا هر یک از این دو مولد دیگری است . یا هر یک از این دو متضاد دیگری است . یا هر یک از این دو طرف میتواند بخشی از یک دیگر را شامل شود . یا هر یک از این دو میتواند جایگزین دیگری شود تئوری یین ویانگ حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح طی مدت طولانی در کشور باستانی چین پی ریزی شده اشت .

یین ویانگ از جهان تصوری سیاه وسفید نشان میدهد . بر پایه اعتقادات « یانگ » معرف خورشید و « یین » معرف ماه است . این دو روشنی بخش جهان از مشرق ظهور میکنند و بعد با حرکتی مشهود به سوی جنوب و بعد از آن به جانب غرب می روند. در طب سنتی « یین ویانگ » در هر شخص حالت متوازن و متعادل دارند و این با خود انسان است که این دو نیرویی را که در بدن دارد تحت کننترل خود دراورد. « یانگ » مانند آتش است و شعله های آن زبانه کشیده و بالا میرود و گرما به وجود می آورد و یین مانند باران فرو می ریزد خنکی ایجاد میکند و راکد است .

به این ترتیب با آنچه گفته شد دو تعبیری که از « یین ویانگ»وجود دارد و سنتی است به عنوان یک سر منشا در تمامی تحقیقات نظری در علوم پژشکی تائوئیستی مورد استفاده بوده و در نتیجه روز و خورشید همان « یانگ» و شب وماه همان « یین» می باشد .

در چین باستان ساعتهای چینی را بر اساس یین ویانگ محاسبه میگردند .

پنچ ارگان حیاتی بدن انسان «یین » هستند. این پنچ ارگان عبارتند از : کبد , قلب , طحال , ریه ها , کلیه ها وشش . موارد درونی دیگر یانگ هستند , که عبارتند از : مثانه, کیسه صفرا , روده دراز و یاریک , معده , ....

ذر طب قدیم وکلاسیک چین , «یین و یانگ » به طور دائم و لا ینقطع در بدن انسن در حال حرکت هستند . در مورد حیات , چها رتحول تشخیص داده شده است , که عبارتند از : تولد زندگی , بیماری ومرگ . د رعهد باستان در رساله ها و نوشته ها از زنجیره ای بودن این چهار تحول سخن گفته شده است .

یین , کلمه چینی یین, د راصل برای نشان دادن آن سوی تپه ای به کار می رفته که در تمامی طول سال , از خورشیدو آفتاب محروم بوده است . این واژه با خصوصیاتی از قبیل, سرما , انفعال , تاریکی و درون گرایی ارتباط دارد و علائم ظهور آن به شرح زیر است :

(1) احساس سرما در بدن .

(2) پرکاری بدن .

(3) هر گونه افت نسوج .

این طبقه بندی در مورد « یین و یانگ » نمی تواند امری مطلق به حساب آید , و در موقع به کار بردن این لغات باید دقت کرد تا کاملا به موضوع مورد نظر مربوط باشد .

«یین و یانگ » به اتفاق یگدیگر را خلق می کنند . برای مثال : در طب سنتی گفته می شود , که انرژی ((چی )) از خون ساخته میشود . «یین » و خون به وسیله انرژی « یانگ» به جریان افتاده و به جلو می رود .

انرژی آسمان یانگ ناب است , انرژی زمین نیز یین ناب است . خود انرژی و نفس یا (دم ) یانگ است . شکل و قالب ونیز ماده , یین است . اندرون انسان یین و ظاهر انسان یانگ است . نیرو و قدرت یانگ است . تغذیه یین است . در خوراکیها و نباتات نیرو زا و نیروبخش, یین و یانگ نیز حضور دارند . در بوها آنچه قویتر است , یین است و آنچه سبکتر است , یانگ به حساب می آید . در طعم ومزه ها , ترشی وتلخی , یانگ , شیرینی و خنثی و بی طرف , تندی , شوری , یین است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد